سفیر عربستان:

برای کاهش تنش با ایران هماهنگیم

برای کاهش تنش با ایران هماهنگیم

تور و گردشگری: سفیر عربستان سعودی در بریتانیا از دولت ایالات متحده خواسته است تا تهدید خود بر اساس تعلیق ارسال تسلیحات به اراضی اشغالی فلسطین را عملی کند، مگر این که ظرف 30 روز آینده اجازه ارسال کمک های بشردوستانه بیشتری به غزه داده شود.


به گزارش تور و گردشگری به نقل از ایسنا، با بالا گرفتن تنش ها در منطقه که ناشی از ماجراجویی های خطرناک رژیم صهیونیستی در پوشش حمایت غربی هاست، پیش تر نامه ای از طرف واشنگتن خطاب به رژیم صهیونیستی علنی شد که طی آن ایالات متحده اولتیماتومی صادر کرده و هشدار داده بود که ممکنست محدودیت هایی برای حمایت های آینده از تل آویو اعمال شود، مگر این که به بحران انسانی فزاینده در غزه رسیدگی شود.
با این وجود، در پی افشای این نامه مقامات آمریکایی بار دیگر در مقام دفاع از رژیم صهیونیستی برآمده و تاکید نمودند که این نامه لحن تهدیدآمیز نداشته است.
در همین رابطه شاهزاده «خالد بن بندر آل سعود» سفیر عربستان در لندن با اعلان اینکه دولت «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا حالا باید بقولش عمل کند، اضافه کرد: «ما باید فرض نماییم که آمریکایی ها هر آن چه می گویند، عملی می کنند. اگر این کار را نمی کردند، دنیای وحشتناکی بود.»
سفیر عربستان در گفت و گو با وب سایت «پالتیکو» اشاره کرد: «در گذشته شاهد بودیم که ایالات متحده وعده هایی داد و عملی نکرد و این به فاجعه ختم شد.»
او اضافه کرد: «در مقابل این درگیری، عواقب پیروی نکردن از آن چه شما می گویید، بسیار بیشتر است…هیچ کشور دیگری مانند ایالات متحده نمی تواند بر اسرائیل تأثیر بگذارد.»
شاهزاده خالد از رفتار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در غزه و همین طور تشدید نبردها در جنوب لبنان مقابل حزب الله انتقاد نمود و گفت آمریکا باید قاطعانه و مصرانه خواهان ترک مخاصمه جامع شود.
سفیر عربستان در انگلیس اظهار داشت: «طبق آن چه از بیرون می بینیم، بنظر می رسد که اسرائیلی ها گوش نمی دهند و این کاری نیست که "دوستان" انجام دهند... اما در نهایت اگر آمریکا قاطعانه پافشاری کند، در نهایت این کار واکنش و پاسخی را در پی خواهد داشت.»
این اظهارات صریح یکی از متحدان نزدیک «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، حاکی از فاصله فزاینده بین این پادشاهی و رژیم صهیونیستی است؛ آن هم با وجود امیدهای دولت بایدن و نتانیاهو بر اساس این که توافق های ابراهیم روابط دیپلماتیک بین کشورهای عربی و تل آویو را در ازای تضمین های امنیتی بیشتر مقابل ایران عادی می کند.
خالد، یکی از اعضاء ارشد خاندان حاکم آل سعود که برادرش هم سفیر عربستان در ایالات متحده است، گفت رویکرد ریاض نسبت به رژیم صهیونیستی از زمان جنگ غزه، مشکل تر شده است.
سفیر ریاض اظهار داشت: «اگر راهبرد، صلح و امنیت در منطقه است، من نمی بینم که آنها (صهیونیست ها) به این هدف دست یابند. اسرائیل امروز بیش از دهه ۱۹۷۰ در معرض تهدید است. در هر هدف بلندمدت قابل ارزیابی، من نمی بینم که آنها موفق باشند.»
روابط با ایران
خالد بن بندر آل سعود همین طور هشدار ایران همچون درباره ی بستن مسیر حمل و نقل نفتی تنگه هرمز را «کم اهمیت» دانست و اظهار داشت: «ما اختلافات خودرا با ایران داشته ایم. اما من فکر می کنم که هم اکنون برای کاهش تنش کاملا همسو و هماهنگ هستیم.»
این مقام سعودی در مورد احتمال بسته شدن تنگه هرمز در پاسخ به اقدامات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «آیا آنها (ایران) می توانند این کار را انجام دهند؟ بله. آیا هم اکنون این کار را انجام خواهند داد؟ من این گونه فکر نمی کنم.»
روابط با انگلیس
سفیر عربستان در انگلیس همین طور با اشاره به سفر محمد بن سلمان به لندن که در دسامبر ۲۰۲۳ در لحظه آخر به تعویق افتاد، درباره ی زمان احتمالی انجام آن گفت در دسترس بودن «چارلز سوم» پادشاه انگلیس ممکنست عامل تعیین کننده ای در به تعویق انداختن آن بوده باشد و پذیرفت که بن سلمان خواسته های خاصی را در مورد برنامه کاری پادشاه بریتانیا مطرح کرده است.
خالد اظهار داشت: «او می خواست چارلز سوم را ببیند. همه چیز مهیا نبود. صرف ۱۰ دقیقه با هر کسی که مهم می باشد، واقعا ارزش ندارد. شما می خواهید زمان خوبی را با یکدیگر بگذرانید، برای اینکه ما دوست هستیم، نه فقط متحد.»
بعد از تغییر اخیر دولت بریتانیا، رفع اختلافات دیپلماتیک محتمل بنظر می رسد و سفیر عربستان تأیید کرد که امیدوار است که «در دو یا سه ماه آتی، اگر نه زودتر، دیداری صورت گیرد.»
او اشاره نمود که سفر نخست وزیر بریتانیا به عربستان سعودی، نتیجه محتمل تر است.
در پی اجلاس سرمایه گذاری اخیر کر استارمر، روابط با عربستان سعودی به عنوان یک شریک تجاری راهبردی در جهان عرب برای چشم انداز اقتصادی دولت بریتانیا حیاتی تلقی می شود.



منبع:

1403/07/26
14:04:36
5.0 / 5
21
تگهای خبر: سایت , سرمایه گذاری , سفر
این پست تور و گردشگری را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان تور و گردشگری در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
ttma تور و گردشگری