گزارش تور و گردشگری؛
دویدن فعالان، دور صندلی وزارت میراث فرهنگی با روشهای جدید و عجیب!
به گزارش تور و گردشگری بعضی از افراد درصدد هستند با نظرسنجی های دست ساز، جمع کردن آرا در سامانه انتخاب وزیر، ارسال پیامک و سخنرانی در محافل مختلف نام خودشان را برای وزارت میراث فرهنگی بر سر زبان ها بیندازند.
خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ این روزها گمانه زنی برای انتخاب وزیر میراث فرهنگی شکل های عجیب و گاهی خنده داری به خود گرفته است. برخی افراد خویش را لایق و اصلح برای وزارت می دانند و برخی دیگر با راه اندازی نظرسنجی ها و سامانه های رأی گیری کوشش می کنند نامشان را بر سر زبان ها بیندازند تا شاید پیشنهاددهندگان گزینه های اصلح تر به ریاست جمهوری، این افراد را هم ببینند و تصور کنند آنها هم می توانند گزینه ای برای وزارت باشند.
در این میان افرادی هستند که تاکنون هیچ عملکرد قابل دفاعی نداشته اند اما شاید به علت ارتباط با چند مقام مسئول یا فعالیتهای چند ساله تصور می کنند می توانند در این سمت قرار گیرند با این توجیه که از بسیاری وزرا و رؤسای دیگر این سازمان عملکرد بهتری داشته اند و لااقل چند سالی است که در حوزه های در رابطه با این وزارت خانه فعالیت نموده اند.
برخی هم می گویند که بی گمان گزینه بهتری از همه کسانی خواهند بود که رئیس جمهور در لحظات آخر از میان افراد ناآشنا انتخاب می کند. چون در چند سال گذشته دولتمردان ایران ثابت کرده اند سازمان میراث فرهنگی حیاط خلوتی است که رئیس جمهور می تواند هر یک از گزینه های خویش را که نتوانسته اند رأی اعتماد از مجلس بگیرند در این سازمان منصوب کند. حالا که این سازمان به وزارت تبدیل گشته است شاید گزینه ای انتخاب گردد که آن فرد در جای دیگری شانس گرفتن رأی اعتماد را از مجلس نخواهد داشت.
در روزهای اخیر خبرنگاران حوزه گردشگری در فضای مجازی با حضور فعال خود تلاش کردند تا نظر اهالی گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی را درباره خصوصیت های وزیر مورد انتظار خود بدانند. از آنجائیکه در همکاریهای گروهی و مجازی بیشتر فعالان حوزه گردشگری حضور دارند تا دو حوزه دیگر میراث فرهنگی و صنایع دستی، تشکل های گردشگری در این جلسه های مجازی حضور فعال تری داشتند.
با این وجود نظر اهالی سه حوزه بر این بود که وزیر جدید میراث فرهنگی حتی اگر متخصص این حوزه نیست اما باید بتواند مدیریت خوبی داشته باشد، بهتر است در سه حوزه کاری این وزارت خانه، تسلط داشته، وجاهت علمی داشته باشد و فعالان سه حوزه اتفاق نظر روی او داشته باشند. از همه مهم تر او باید بتواند قدرت چانه زنی برای دریافت بودجه، بالا بردن جایگاه این وزارت خانه و برنامه ریزی در سطح کلان و همگام کردن وزارت خانه های دیگر با این وزارت را داشته باشد. چون در تمام این سال ها آنچه که از رؤسای این سازمان دیده نشده همین خصوصیت ها بود و برعکس، این افراد، سازمان را به حاشیه کشانده و موضوعات آنرا سیاسی کرده اند.
پر کردن سامانه برای نمایش بیشتر یک نام
برخی از همین فعالان هم اعلام نمودند که هیچ امیدی به بیان خواسته ها به رئیس جمهور ندارند چون در چند سال قبل دیده اند که هیچگاه این جلسات و نشست ها نتیجه ای نداشته است. بعنوان مثال محسن امامی از فعالان گردشگری در یکی از این نشست ها اظهار داشت که ما حتی در جلسه ای که گفتند جمع بندی آن منجر به انتخاب رئیس سازمان میراث فرهنگی خواهد شد، حضور پیدا کرده و افرادی را معرفی کردیم در نهایت تنها کسی که انتخاب نشد، افرادی بودند که پیشنهاد کرده بودیم!
با این وجود برخی دیگر از افراد امیدهایی دارند آن هم با وجود سامانه ای که در آن اعلام شده، افراد و صاحب نظران، پیشنهادهای خویش را برای وزیر هر وزارت خانه اعلام کنند. در این سامانه که با عنوان یاران رئیسی راه اندازی شده، از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه ها، احزاب، تشکل ها و آحاد مردم دعوت شده تا درصورتیکه فردی را در تراز دولت مردمی می شناسند نسبت به معرفی وی اقدام نمایند.
کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن همچون خصوصیت هایی است که رئیس جمهوری منتخب بر آنها تاکید کرده است.
انتخاب وزیر اصلح توسط تشکل ها و اختلاف نظر بر سر اسامی!
در کنار این فعالیت ها، برخی از تشکل های گردشگری دور هم جمع شده و در اجماع نظری، به سه نفر از کسانی که تصور کردند می توانند در قامت وزیر باشند، رأی دادند و در نامه ای قصد دارند تا آنها را به رئیس جمهور منتخب معرفی کنند. یکی از آنها استاد دانشگاه، یکی دیگر رئیس یکی از تشکل ها و دیگری هم نماینده مجلس است.
در اقدام موازی و دیگری، برخی از تشکل های مردم نهاد و در حوزه صنایع دستی هم همین جلسه را ایجاد کرده و آنها هم به نام سه نفر رسیدند تا بتوانند به رئیس جمهور منتخب معرفی کنند این در شرایطی است که هر دو تشکل گردشگری و صنایع دستی بر این مورد اتفاق نظر داشتند که کاش بهتر بود، دو جلسه با هم برگزار می شد.
حالا اما بعد از بحث و تبادل نظرهای مجازی درباره انتخاب این افراد، هر دو گروه متوجه شده اند که میتوان یک مرتبه دیگر بر اسامی انتخاب شده، تجدید نظر کرد. هر چند که اقدام این تشکل ها برای امید داشتن به بررسی هایشان ستودنی است اما باید هر دو گروه بدانند که امکان دارد اصلاً توجهی به انتخاب آنها نشود.
با این وجود بعضی از کارشناسان با کمال تعجب از دیگران می خواهند تا این افراد برنامه های خویش را برای وزارت بیان کنند! این در شرایطی است که این انتخاب از جانب تشکل های خصوصی انجام شده و اصلاً بحثی درباره وزیر شدن آنها مطرح نیست که این افراد به مرحله تدبیر برای برنامه بیندیشند. این مورد یکی از اعجاب انگیزترین اقدامات در ایام اخیر بود!
شرکت در نظرسنجی و پیشنهاد مسئولیت برای فرد مورد نظر!
در کنار این اقدام، برخی دیگر که تصور می کنند فعالیت هایشان بخصوص در حوزه گردشگری دیده نشده است، در سامانه های نظرسنجی شرکت کرده و اطرافیان و اقوامشان را تشویق می کنند تا به آنها رأی دهند و گزینه هایی را هم برای انتخاب بهتر پیش روی مخاطب قرار می دهند با این عنوان که این فرد به نظر شما مناسب کدام گزینه هاست، وزیر میراث فرهنگی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ….
شرکت در سامانه های نظرسنجی و درخواست از اطرافیان و اقوام برای پر کردن این فرم ها راه دیگری برای دیدن شدن است در نهایت هم وقتی رأی برای یکی از سمت ها بیشتر شد، آنرا در فضاهای مجازی منتشر می کنند! این اقدامات از کسانی که سال ها در حوزه های تخصصی فعالیت نموده اند به دور از انتظار و گاهی مضحک به نظر می آید و این سوال را به وجود می آورد که واقعاً نزد خود چه فکری می کنند؟
برخی دیگر سیستم پیامکی را پیش گرفته اند و به هر کسی که در این سه حوزه فعال است، پیامک داده و می نویسند:
سلام و ارادت دوستان گرامی
لطفاً در این سایت ثبت نام نموده و آقای دکتر.... را بعنوان مدیر کاربلد مجموعه وزارت خانه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد بفرمائید.
در نهایت هم، رزومه ای از فعالیتهای خود شامل نوشتن مقاله های فارسی و انگلیسی و مشاوره در سطح مدیران کل و مسئولیت های خرد و درشت مدیریتی ضمیمه این پیامک ها می کنند!
سخنرانی برای بهتر دیده شدن!
اقدام دیگر قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود. افرادی در یکی از هتل های تهران مبادرت به برگزاری همایش هایی جهت دار کردند همایش هایی که نشان می داد، قصد دارند تا درباره وزیر میراث فرهنگی صحبت شود، اما به صورت سازمان یافته در نهایت منجر به معرفی چند نفر بعنوان پیشنهاد برای وزارت میراث فرهنگی منجر می شد.
برخی نسبت به این انتخاب ها موضع نشان دادند و تصور کردند که مقرر است مدیرانی که سال ها به علل مختلف از سازمان میراث فرهنگی کناره کشیده اند و یا کنار گذاشته شده اند باردیگر به سر کار بیایند. در این راستا افرادی هم عرضه شدند که در عمل، انتخاب آنها به علل مختلف به حاشیه رفت و در اصطلاح به مهره های سوخته تبدیل شدند.
این ستادها بعد از انتخابات نه در چارچوب فعالیتهای تبلیغاتی بلکه با هدف فعالیتهای مشورتی به کار خود ادامه دادند یکی از این ستادها، در ارتباط با فعالان اقتصادی و صنعتگران بود که زیر مجموعه آن کمیته های مختلفی همچون کمیته گردشگری و صنایع دستی هم شکل گرفت. در این کمیته هم افراد مختلف برای وزارت بررسی می شدند و چالش ها و برنامه ها مورد ارزیابی قرار می گرفت تا این که آیت الله رئیسی در دیداری با مجموع ستادهای خود از آنان تشکر کرده و به صراحت آخر کار و انحلال ستادها را اعلام نموده و گفته که از این به بعد شورایی و ستادی وجود ندارد.
گفته شده بود که این اقدام رئیسی برای پیشگیری از سهم خواهی های پیاپی بعضی از اعضای ستاد صورت گرفت.
برخی از رؤسای تشکل های گردشگری به این ستاد رفت و آمد داشتند و اعلام می کردند که گزینه ای مناسب برای وزارت گردشگری هستند. برخی دیگر رسانه هایی را در اختیار داشته و سفارش مصاحبه می دهند تا هم صنف های خودشان اعلام کنند که هیچ کسی شایسته تر از او نمی تواند وزیر گردشگری ایران باشد.
یکی به نعل می زنند و یکی به میخ
جنجال بر سر نشست روی صندلی وزارت کم نیست حتی در بین آنها اختلاف نظر هم وجود دارد که همین وزیر فعلی هم می تواند گزینه ای مناسب باشد این در شرایطی است که پیشنهاد دهندگان، همیشه از عملکرد وزیر فعلی انتقاد داشته اند!
برخی می گویند وزیر فعلی هم می تواند گزینه ای مناسب باشد این در شرایطی است که همیشه از عملکرد او انتقاد داشته اند
این هم یکی دیگر از عجایب رفتارهای این روزها در انتخاب وزیری است که در نهایت باید توسط رئیس جمهور منتخب معرفی شود و نمایندگان مجلس هم به آن رأی دهند.
اما عجیب تر این که برخی از نمایندگان مجلس درحال کوشش برای گرفتن پست وزارت هستند، پستی که قبلاً هم اشاره شده بود، نمایندگان بهتر است حضور در کابینه دولت را از سر به دور کنند اما همچنان با فعالیت در این عرصه، رفتن به سراغ بعضی از حوزه ها به صورت سرزده و نامه نگاری ها کوشش می کنند اعلام کنند در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تسلط کافی را دارند.
گوشه چشمی به سوار شدن در اتوبوس وزیر فعلی
در میان تشکیلات وزارت میراث فرهنگی هم افراد دست از کار نکشیده اند تا وزیر جدید به آنها معرفی شود. برخی از کارکنان و مدیران هم درحال رایزنی هستند تا مدیران سابق سازمان میراث فرهنگی را روی کار بیاورند عده ای دیگر با وجود این که در ستاد آیت الله رئیسی فعال بودند اما گوشه چشمی هم به وزارت وزیر فعلی دارند و حتی درصدد هستند تا رایزنی با بعضی از مراکز را انجام دهند شاید با اتوبوس وزیر که از کیش به تهران رسیده بود، به ارگان دیگری مهاجرت کنند منتها اگر کسی متوجه فعالیتهای زیرپوستی آنها نشود و کسی نفهمد که هم سنگ وزیر فعلی را به سینه می زنند و هم سنگ کسانی که بیشترین شایعات درباره شان پیچیده شده است.
به هر حال شاید تیر آخر را شخص رئیس جمهور منتخب زده باشد که گفت وزرا از میان شایعات انتخاب نمی شوند.
رئیسی همینطور قبل از انتخابات اعلام نموده بود کسی که وارد دولت آینده او می شود به نماد دولت تبدیل خواهد شد و باید متخصص، کارآمد و انقلابی باشد، بنابراین افرادی که در ستادش هستند لزوماً از اعضای کابینه احتمالی او نخواهند بود.
منبع: ttma.ir
این پست تور و گردشگری را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان تور و گردشگری در مورد این مطلب