مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران معارفه شد
به گزارش تور و گردشگری، مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران که از ۱۹ دی سال گذشته سرپرستی آن به مهدی ایزدی سپرده شده بود با حکم وزیر میراث فرهنگی به صادق برزگر سپرده شد.
به گزارش تور و گردشگری به نقل از ایرنا، صادق برزگر عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گنبد با حکم وزیر میراث فرهنگی بعنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران منصوب و از امروز با دریافت حکم مدیرکلی، فعالیت خود در این مسئولیت را شروع کرد.
حکم مدیرکلی برزگر با حضور نادر زینالی مدیرکل دفتر هماهنگی استان ها و علی طلوعی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی و امور بین الملل وزارت میراث فرهنگی اعطا شد.
مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران ۳۹ ساله، اهل سوادکوه و استادیار گروه جغرافیای دانشگاه پیام نور گنبد کاووس است. برزگر سال ۱۳۸۵ مدرک کارشناسی جغرافیای انسانی (گرایش شهری) را از دانشگاه خوارزمی دریافت کرد و سه سال پس از همین دانشگاه در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری فارغ التحصیل شد و سال ۱۳۹۳ مدرک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری را از دانشگاه پیام نور تهران دریافت کرد.
در کارنامه کارهای علمی و پژوهشی برزگر، داوری مجلات و عضویت در کمیته های علمی، عضویت در انجمن علمی جغرافی دانان ایران، تدریس در دانشگاه های پیام نور ورامین، تهران، مازندران، گلستان، گنبد، دانشگاه آزاد سوادکوه، دانشگاه روزبهان ساری و دانشکده علوم گردشگری دانشگاه حکیم جرجانی و عضو شورای پژوهشی بخش علوم اجتماعی و شورای آموزشی دانشگاه پیام نور گلستان ثبت شده است.
تمرکز بر هدفمندسازی گردشگری
مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در مراسم معارفه اش رونق گردشگری مازندران را یکی از دغدغه های اصلی خود عنوان نمود و اظهار داشت: مازندران از ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی برخوردارست. حضور بیشتر از ۲۰ میلیون گردشگر، ۵۲ رشته صنایع دستی و ۲ هزار و ۸۰۰ اثر میراثی گواه این ادعاست.
صادق برزگر اضافه کرد: مازندران یکی از منحصربه فردترین استانهای کشور از نظر تنوع گردشگریست. اما با توجه به این همه ظرفیت متاسفانه گردشگری در اقتصاد استان و تولید ناخالص داخلی از سهم قابل قبولی برخوردار نیست.
وی اظهار داشت: تجربه کشورهای موفق در این عرصه نشان میدهد که بدون داشتن برنامه ریزی بلندمدت و هدفمند نمی توان به توسعه مطلوبی دست یافت. برای مثال ترکیه به واسطه برنامه ریزی توانست عملکرد موفقی داشته باشد و در سال ۲۰۱۹ بیشتر از ۵۰ میلیون توریست خارجی جذب کرد. استان آنتالیا در کشور ترکیه از نظر اقلیمی دارای شرایط مشابهی با مازندران است. با این تفاوت که مازندران به لحاظ ظرفیت های بالقوه در بخش گردشگری از وضعیت بهتری نسبت به استان آنتالیا برخوردارست.
این مسئول اشاره کرد: استاندار آنتالیا در سال ۲۰۱۹ اعلام نمود که این استان توانست ۱۶ میلیون توریست خارجی جذب نماید. در همان سال سهم استان ما صرفاً ۱۰۸ هزار توریست خارجی بود که عمدتا از کشورهای اطراف بخصوص کشور عراق به مازندران سفر کردند.
مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اشاره کرد: بازارهای گردشگری دوبی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷۷ میلیارد دلار درآمد کسب نمود. این رقم را می توانیم با درآمدهای نفتی کشورمان مقایسه نماییم. کشور ما به لحاظ دارا بودن ظرفیت های طبیعی و تاریخی جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست و امارات رتبه ۱۰۳ را دارد و حتی یک اثر میراثی ثبت شده در یونسکو ندارد. پرسش اینست که دلیل این تفاوت چیست و چرا با این همه ظرفیتی که در استان خودمان داریم به چنین جایگاهی نرسیدیم؟
سهم ناچیز اقتصاد مازندران از گردشگری
برزگر اشاره کرد: دلیل این تفاوت به نوع مدیریت و سیاست های اقتصادی ما برمی گردد. متاسفانه گردشگری در اقتصاد مازندران از سهم قابل قبولی برخوردار نیست و به شکلی یکی از اولویت های اساسی اقتصاد استان ما محسوب نمی گردد. مدیریت در بخش گردشگری مدیریتی سلیقه ای و بدون نگاهی نظام مند و هدفمند در این حوزه می باشد. حاکمیت نگاه بخشی صدمه های جبران ناپذیری را در استان ما وارد کرد.
وی اشاره کرد: یکی از لزوم های اساسی و مهم توسعه گردشگری استان ما داشتن فهم و دانش و فرهنگ گردشگریست. گاهی می بینیم یک پرونده گردشگری ماه ها در اداره کل متوقف می شود. ما پرونده هایی را در حوزه گردشگری داریم که سه سال در بروکراسی اداری قفل شده است. در چنین شرایطی چطور می توانیم زیرساخت های گردشگری را در استان ابجاد کنیم؟ ما همیشه در همه ادوار شعار توسعه گردشگری دادیم، اما از شعار تا عمل فاصله زیاد است.
این مسئول اشاره کرد: یکی از اولویت های اصلی ما در اداره کل میراث فرهنگی مازندران آموزش به مدیران در رأس ساختار اداره استان و سطوح پایین تر مدیریتی است که امیدوارم با کمک استانداری مازندران و نگاه ویژه استاندار به حوزه گردشگری محقق شود.
نگاه آمایشی به گردشگری مازندران
مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اظهار داشت: در اداره کل میراث فرهنگی برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خواهیم داشت. یکی از اولویت ها هم داشتن نگاه آمایشی است. یعنی هر گونه برنامه در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میارث فرهنگی بر اساس آمایش سرزمینی باید تعریف شود و هر کدام از شهرستان های ما بر اساس سلیقه و نیاز تقاضای هدف باید برنامه داشته باشند.
وی اضافه کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی و پایگاه داده جامعی از ظرفیت های ما در شهرستان ها و استان در حوزه های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی یک اصل مهم می باشد که پیگیری می نماییم. به واسطه داشتن نگاه آمایشی و پشتوانه بانک اطلاعاتی و همراهی دستگاه های مرتبط مانند جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، منابع طبیعی و محیط زیست روی جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به صورت هدفمند توجه ویژه ای خواهیم داشت.
برزگر اظهار داشت: در این دوره برندسازی محصولات گردشگری از اولویت هایی است که با تاکید بر ظرفیت های داخلی بخصوص گردشگری رویدادها مورد توجه قرار می گیرد. پشتیبانی از استارت آپ ها هم در این عرصه برای ما برجسته است.
وی اشاره کرد: حل مشکلات درون سازمانی هم از مسائل مد نظر است که با تأکید بر سه اصل رفتار سازمانی، اخلاق حرفه ای و شایسته سالاری تلاش می نماییم تا حد امکان دراین زمینه گام هایی برداریم. تلاش ما بر اینست که بتوانیم با بهره گیری از ظرفیت های موجود در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همراهی و همکاری استانداری مازندران و ادارات کل استان و بخصوص نگاه خاص و عملیاتی استاندار محترم مازندران که به صورت تخصصی و حرفه ای و با نگاه آمایشی در این عرصه ورود کرده و چتر حمایتی و همراهی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور مثلث اعتمادی شکل دهیم که خروجی آن توسعه مطلوب گردشگری مازندران و ارتقاء کمی و کیفی عملکرد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در سطح استانی و ملی باشد.
فاصله جایگاه میراث فرهنگی مازندران با نقطه مطلوب
سرپرست سابق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران هم در این مراسم اظهار داشت: در طول این مدت هشت ماهه تلاش کردم تا همراه با همکاران، سطح اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران را در موقعیتی مطلوب نگه داریم و خوشبختانه عملکرد مطلوبی هم به جا ماند.
مهدی ایزدی اضافه کرد: صدور ۱۵۰ موافقت اصولی، صدور مجوز ۱۶ پروژه، معرفی ۸۷ طرح گردشگری به بانکهای عامل، صدور پروانه ۶۵۰ واحد اقامتی، پذیرایی و بومگردی، ثبت ۵۳ اثر در لیست میراث ملی، فعالیت ۲۲ کارگاه مرمتی در حوزه میراث، تعیین حریم پنج بنای تاریخی، ۸۰۰ مورد مستندنگاری، واگذاری سه بنای تاریخی از راه صندوق احیا به بخش خصوصی، ساماندهی محور بافت شهرهای بابل، آمل، بهشهر، نکا قائمشهر و بابلسر و ایجاد ۱۸ هزار و ۵۹۳ فرصت شغلی مستقیم در حوزه گردشگری بخشی از اقدامات انجام شده طی هشت ماه اخیر هستند.
وی اشاره کرد: اگر گامی در طول این مدت برداشته شد، حاصل تلاش همه همکاران است. طی این مدت سرپرستی امانتداری بیش نبودم و خوشحالم که امانت را به فردی جوان، مومن و متعهد واگذار می کنم. امیدوارم شاهد ارتقاء و پویایی اداره کل باشیم.
سرپرست سابق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اشاره کرد: این اداره کل از کمبود اعتبار و تجهیزات رنج می برد و کارکنان هم در دریافتی ها با چالش مواجهند و دریافتی هم تراز با دریافتی کارکنان سایر دستگاهها ندارند. لیاقت و شایستگی کارکنان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران به سبب مسئولیتی که به دوش می کشند اگر بیشتر از سایر دستگاهها نباشد کمتر هم نیست. امیدوارم تدبیری اندیشیده شود که شاهد جوانه های امید در نگاه همکاران و بهبود وضعیت حمایتی و انگیزشی کارکنان باشیم.
ایزدی با انتقاد از کم توجهی به حوزه میاث فرهنگی در تخصیص اعتبارات اظهار داشت: محافظت از محوطه تاریخی و ایجاد فضاهای فرهنگی و میراثی مانند موزه به اعتبار نیاز دارد که متاسفانه برای بخش میراث فرهنگی در سطح کلان هم دیده نمی گردد. انتظار داریم که مدیرکل جدید تلاش کند تا با کمک بدنه کارشناسی این دستگاه، میراث فرهنگی مازندران جایگاه اصلی اش را در استان و کشور بیابد.
در این مراسم با اهدای لوح سپاس از تلاشهای مهدی ایزدی طی حدود هشت ماه اخیر برای سرپرستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران قدردانی گردید.