جابه جایی ریل قطار از محوطه تاریخی تپه حصار دامغان به منظور ثبت جهانی آن بررسی گردید
به گزارش تور و گردشگری، ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: جابه جایی ریل قطار از میان محوطه تاریخی تپه حصار دامغان برای ثبت جهانی آن ضروریست بنابراین در جلسه ای با حضور مسؤلان ملی و استانی در محل نهاد ریاست جمهوری، شرایط اجرایی شدن این مورد بررسی گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امیر کرم زاده روز دوشنبه با اشاره به اینکه جابه جایی ریل راه آهن از محوطه تپه حصار دامغان از مصوبات سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت به استان است اظهار داشت: این جلسه ای بدین منظور بامداد امروز، به ریاست معاون رئیس جمهور و با حضور سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان، مدیرعامل شرکت راه آهن، معاونان وزیر راه و تعدادی از مسؤلان برگزار شد.
تپه حصار دامغان یکی از مهمترین محوطه های دوران قبل از تاریخ در فلات ایران است و قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و ۵۰۰ سال قبل بازمی گردد.
این تپه باستانی، سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا آخر عصر مفرغ را در خود نهان دارد و قدمت و دیرینگی تمدن تپه حصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست قبل از میلاد می رسد.
تپه حصار دامغان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: تپه حصار دامغان در استان سمنان در کنار تپه تاریخی سیلک کاشان و محوطه تاریخی شوش، جزو تپه های شاخص کشور است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن اشاره به این که تمام محوطه های تاریخی پس از این سه تپه قرار می گیرند اظهار داشت: این تپه ها از نظر تمدنی، تولید فلز، سفال های دوره های مختلف و ابداع خط از اهمیت بالایی برخوردار می باشند و به نوعی، تابلوی تاریخ و تمدن ایران هستند.
کرم زاده با اشاره به اینکه این سه تپه تاریخی با دو محوطه تاریخی دیگر در لیست موقت پیشنهاد ثبت جهانی قرار دارند، افزود: عبور ریل قطار از مرکز تپه تاریخی حصار دامغان، سبب شده که ثبت جهانی تپه حصار با مشکل روبرو شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان تصریح کرد: این تپه باستانی در محدوده شهر دامغان بعنوان مرجع علمی تپه های عصر آهن در دنیا شناخته شده است و با اصلاح مسیر ریل راه آهن در این تپه با همراهی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، امید به ثبت جهانی اثر زنده می شود.