نمایش سنگ نگاره ساسانی در موزه ملی ایران بعد از قرنطینه 48 ساعته
به گزارش تور و گردشگری، رییس اداره اموال منقول فرهنگی و تاریخی اظهار داشت: به علت عدم انتقال ویروس به سایر اشیای موزه، نقش برجسته ساسانی به مدت ۴۸ ساعته قرنطینه و بعد از آن برای نمایش در موزه ملی برنامه ریزی می شود.
به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، سنگ نگاره دوهزار ساله ساسانی صبح چهارشنبه به زادگاه خود بازگشت. نقش برجسته ای که اطلاع دقیقی از چگونگی و زمان خروج آن از ایران در دست نیست اما با عنایت به زمان ورود آن به امارات که مصادف با ۱۳۶۷ شمسی است، به احتمال زیاد در زمان جنگ تحمیلی به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده است. این اثر باستانی در سال ۲۰۱۶ زمانیکه برای حراج در بازار سیاه هنری به بریتانیا ارسال شده بود در فرودگاه استنستد لندن به علت مشکوک شدن افسران نیروی مرزی به نوع بسته بندی سردستی آن ضبط و توقیف شد. کارشناسان زمان تراشیده شدن اثر را حدود ۲۰۰۰ سال و بهای تقریبی آنرا ۳۰ میلیون پوند تخمین می زنند و به قول مرتضی ادیب زاده مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این پرونده توسط اینترپل (پلیس بین الملل) بررسی شده و شخص خاصی دستگیر نشده است. با پیگیری های وزارت میراث فرهنگی و همکاری مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و مکاتبات صورت گرفته در سال گذشته، روند استرداد این اثر به کشور شروع شد. محمدرضا زاهدی رئیس اداره اموال منقول فرهنگی و تاریخی در این رابطه به خبرنگار میراث آریا می گوید: سنگ نگاره ساسانی به موزه ملی ایران منتقل شد و بعد از انجام قرنطینه طی مراسمی به نمایش عمومی در می آید. او زمان تقریبی قرنطینه را ۴۸ ساعت تخمین می زند و ادامه می دهد: به این علت که این شیء از مکان دیگری وارد کشور شده و احتمال دارد ویروسی همراه داشته باشد مدت زمانی را در محلی قرنطینه می شود و سپس به بخش اصلی موزه منتقل شده و کنار سایر اشیا قرار می گیرد. رئیس اداره اموال منقول فرهنگی و تاریخی این نقش برجسته را از نظر شکل، فرم و تزئینات شبیه به نمونه هایی در نقش رستم و نقش رجب می داند و چرایی طولانی شدن انتقال این اثر به ایران را بعد از هفت سال، عرضه مدارک برای اثبات این که این نقش برجسته متعلق به ایران بوده و به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده است، اعلام می کند. زاهدی با اشاره به اینکه در گذشته گستره فرهنگی ایران محدود به جغرافیای امروز نبوده و کشورهای عراق، سوریه، ترکیه، افغانستان و آسیای میانه و… را هم در برمی گرفته است، ادامه می دهد: در محاکم بین المللی باید مدارکی در خصوص وجود نمونه های مشابه در کشور عرضه می دادیم. این نقش برجسته از نظر فرم، شکل و تزئینات شبیه به اثار در ارتباط با نقش رستم و نقش رجب است که نمونه های مشابه جمع آوری شدند و به همراه قوانین و مقررات ایران که بعنوان مثال در آن حفاری اشیای تاریخی مجاز نمی باشد و برای اشیایی با قدمتی بالای ۱۰۰ سال مجوز خروج صادر نمی گردد، به این محاکم بین المللی عرضه شد.
منبع: ttma.ir
این پست تور و گردشگری را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان تور و گردشگری در مورد این مطلب