در نشستی با فعالان فضای مجازی مطرح شد؛

نیاز تولیدکنندگان محتواهای میراثی به تسهیل گری

نیاز تولیدکنندگان محتواهای میراثی به تسهیل گری

تور و گردشگری: دبیر سومین جشنواره بین المللی چندرسانه ای میراث فرهنگی در نشستی صمیمانه با فعالان فضای مجازی به بررسی اهمیت و چالش های این حوزه پرداخت.



به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، نشست صمیمانه علیرضا تابش دبیر سومین جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی با کنشگران حوزه گردشگری دیجیتال در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرا شد.
تابش در این برنامه اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی برای برگزاری جشنواره ها و رویدادها امکانات و ساختاری مشابه با سایر دستگاه های فرهنگی کشور را ندارد، اما توانسته با همت هنرمندان و همراهی خانواده میراث فرهنگی جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی را طراحی، برنامه ریزی و هر سال در یک استان برگزار کند.
تابش عنوان کرد: مبحث تبلیغات گردشگری، برندینگ ایران و تولید محتوا در عرصه میراث فرهنگی همیشه در کشور ما با چالش هایی روبه رو بوده است که خوب است در اینطور نشست های صمیمی در ارتباط با این مساله مهم گفت و گو نماییم. در دوره دوم جشنواره از استاد ابراهیم حقیقی برای طراحی تندیس جشنواره دعوت کردیم، یعنی اعتباربخشی به این رویداد چندرسانه ای در عرصه میراث فرهنگی را از سال قبل شروع کردیم.
دبیر سومین جشنواره بین المللی چندرسانه ای میراث فرهنگی بیان کرد: در فراخوان این دوره از جشنواره بخش میراث دیجیتال افزوده شد و این بخش به معرفی کار شما عزیزان اختصاص دارد که مهم ترین راویان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران چندرسانه ای هستید. شما در سراسر کشور کار وسیعی برای معرفی نام ایران و ارزش های فرهنگی و تاریخی این کشور انجام می دهید. می دانم که موانع و مشکلات زیادی سر راهتان قرار دارد و هدف ما این است که جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی پلی برای گفت و گو و هم افزایی پیرامون این موضوعات باشد.
وی افزود: جشنواره میراث فرهنگی یک سکو برای معرفی بهترین تولیدات چندرسانه ای در عرصه معرفی ایران و مرکز تعامل برای تبادل تجربیات در عرصه داده های محتوایی در بخش های مختلف است. امسال «بخش ایده و تجربه» نیز به جشنواره اضافه شده و آثار و ایده های بسیار خوبی برایمان ارسال شده است. بخش میراث دیجیتال در سال قبل ضعیف بود، اما امسال رشد قابل توجهی داشته است.
تابش عنوان کرد: همیشه شکافی میان زیست بوم میراث فرهنگی و زیست بوم فناوری بوده است، اما این که امروز شما اینجا در کنار ما هستید، نویدبخش کم شدن این فاصله هاست. امسال بخش بین الملل هم به جشنواره اضافه شده اما این بخش غیررقابتی است و امیدواریم که سال آینده جشنواره به سمت بین المللی شدن و رقابت آثار برود. در این دوره بالاتر از ۳ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. ابتکار این جشنواره این است که هرسال در یک استان اجرا شود و این امر برای جشنواره، فرصتی برای آگاهی بخشی بیشتر به مردم درباره ی میراث فرهنگی با زبان هنر و فرهنگ و ابزارهای رسانه ای است.
وی درباره ی دستاوردهای جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی توضیح داد: یکی از دستاوردهای این رویداد رشد سواد میراث فرهنگی است. در این چند دوره، تأمل همگان نسبت به مسئله میراث فرهنگی بیشتر شده است، می بینیم که در رسانه ها و در بعضی از نشست ها در مورد تعریف و تقسیم بندی یونسکو درباره ی مفهوم میراث فرهنگی بحث می کنند و توجه به این مساله در رسانه ها، تولید محتوا و پژوهش در باب میراث فرهنگی پررنگ تر شده است. نوعی فناوری گریزی در همه این سال ها میان مدیران دولتی، کارکنان دولت و یا خانواده ها وجود دارد، اما به نظرم جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی به سراغ کنشگران و هنرمندان رفته تا شکاف بوجود آمده را برطرف کنند و گفتمان صیانت از میراث فرهنگی را میان متخصصان و عامه مردم به خصوص نسل نو، بصورت جدی تر تسری داده است.
در پایان تابش عنوان کرد: ما در شروع بین المللی شدن جشنواره چندرسانه ای میراث هستیم و از شما دوستانی که در کشورهای دیگر کار می کنید درخواست دارم پلی شوید تا فعالان در خارج از کشور آثارشان را به جشنواره ما ارسال نمایند.

وی اظهار نمود امسال تدابیری برای نمایش آثار بخش میراث دیجیتال اندیشیده شده است. اگر ایده و پیشنهادی دارید حتما به ما ارائه نمایید. اگر آن اثر کوتاه در سکویی مانند اینستاگرام انتشار یافته باشد می تواند در بخش میراث دیجیتال ارائه شود.
دبیر سومین جشنواره بین المللی چندرسانه ای میراث فرهنگی همین طور درباره ی هیئت های داوری جشنواره و نحوه انتخاب آثار توضیح داد: خوشبختانه جمع کثیری از ۸۰ داور جشنواره از افراد شناخته شده حوزه فرهنگ و هنر و رسانه هستند که در این رویداد با ما همکاری دارند.
در ادامه این جلسه مطالبی را در حوزه چالش های تولید محتوا در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی عنوان شد و پیشنهاداتی در حوزه سیاست گذاری تولید محتوا در مقابله با جریان ایران هراسی، تجربیات تولیدکننده های محتوا در خارج از کشور، درخواست پشتیبانی از تولیدکنندگان محتوا، تسهیل گری در حوزه صدور مجوزها، راهکاری برای تامین هزینه های تولید محتوا و رفع دغدغه های مالی، فراهم کردن فضای مناسب برای انتشار محتوای تولید شده، بهره گیری از موقعیت های تبلیغاتی برای بهتر شناساندن جشنواره، ایجاد تمایز بین اشخاص و نهادها بمنظور افزایش مشارکت تولیدکنندگان و … عنوان شد که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


منبع:

1403/07/28
10:49:40
5.0 / 5
214
تگهای خبر: تاریخی , تخصص , دستگاه , فرهنگ
این پست تور و گردشگری را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان تور و گردشگری در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
ttma تور و گردشگری