گزارش تور و گردشگری؛
نمایشگاه تبریز زیر ذره بین منتقدان
تور و گردشگری: نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تبریز در حالی انجام شد که جز چند مورد ضعف، توانست در خیلی از موارد بعد از سال ها توجه منتقدان را به خود جلب نماید.
گروه جامعه؛ تبریزی ها هر زمان اراده کردند که کاری را پیش ببرند؛ کارنامه موفقی بجای گذاشتند. مانند ثبت جهانی بازار تبریز و روستای گردشگری کندوان یا کمک به محرومان تا جایی که این شهر را شهر بدون گدا بنامند. گاهی برای رسیدن به هدفی همه شهر متحد می شوند و گاهی بازاریان پا پیش می گذارند. بتازگی هم عزم تبریزی ها جزم شد تا یک نمایشگاه آبرومند در عرصه صنایع دستی و گردشگری برگزار گردد. آنقدر که حتی منتقدان را هم راضی کرد.
یازدهمین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز از ۲۵ تا ۲۸ مهر ماه برگزار شد اما این دفعه متفاوت تر از سالهای گذشته.
۳۵۰ شرکت شامل ۲۲۰ غرفه صنایع دستی، ۷۰ غرفه گردشگری و ۶۰ غرفه جانبی در ۱۱ هزار متر فضای مسقف و هزار مترمربع فضای باز توانستند به مدت چهار روز در نمایشگاه حضور داشته باشند و بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خودشان جذب کنند تا حدی که اعلام گردید در این چند روز ۲۹۰ هزار نفر به نمایشگاه رفتند و نزدیک به ۷ میلیارد تومان صنایع دستی خریدند. حتی در یک روز رکورد بازدید شکسته شد و صد هزار نفر به نمایشگاه آمدند.
شرایط ایران و انصراف از حضور
در آئین افتتاح این مراسم، وزیر میراث فرهنگی حضور پیدا کرد و از حدود ۸۰ رسانه داخلی و خارجی نیز برای پوشش آن دعوت شد. همین طور از ۸ کشور جهان در این نمایشگاه غرفه داشتند. از ترکیه که پای ثابت نمایشگاه های ایران است تا کوبا که کمتر حضور پیدا می کند. ولی بدشانسی نمایشگاه آنجا بود که برخی کشورهای دعوت کننده از شرکت در این نمایشگاه انصراف دادند و برنامه هایشان در ایران را در پی تهدیدات رژیم صهیونیستی لغو کردند.
با این وجود فعالان صنایع دستی تا جایی که می توانستند در این نمایشگاه حضور پررنگی داشتند و حتی حضور فعالان گردشگری را تحت الشعاع قرار دادند.
در این نمایشگاه یک سالن مختص به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران بود و یک سالن را هم فعالان گردشگری در اختیار داشتند اما بزرگترین سالن نمایشگاه در اختیار فعالان صنایع دستی بود.
شرکت های صنایع دستی، فعالان و هنرمندان آثاری را به نمایش گذاشتند که از نظر کیفیت در سطح خوبی بود. بسیاری از هنرمندان آثار دارای مهر اصالت یونسکو یا نشان ملی را به نمایش گذاشتند و برخی دیگر اجراهای زنده داشتند مانند خانه سفال که بیشتر هنرمندانش به نمایشگاه آمده بودند و حتی آموزش سفالگری هم می دادند.
مردم در این چهار روز از صنایع دستی عرضه شده استقبال کردند و شرکت کنندگان هم راضی از نمایشگاه بیرون رفتند. بسیاری از آنها برای نخستین بار بود که در نمایشگاه حضور پیدا می کردند و روزهای اول نگران بودند سهمیه ای که برایشان درنظر گرفته شده تا در نمایشگاه تبریز حضور پیدا کنند، آنها را از حضور در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در تهران بازدارد ولی در آخر آنها هم از فروشی که کرده بودند و مشتریان ثابتی که به دست آورده بودند خشنود شدند.
اما یک نکته در بین همه غرفه داران صنایع دستی یکسان بود و آن هم نداشتن یک طراحی مناسب و غرفه آرایی بود که باعث شده بود خیلی از آثار فاخر عرضه شده در نمایشگاه، آن طور که باید دیده نشود یا در سایه چیدمان ناصحیح تحت الشعاع قرار گیرد. هیچ تلاشی نشده بود تا غرفه داران بتوانند آثارشان را جز روی میز بصورت مناسب تری به نمایش بگذارند. در حقیقت می توان اظهار داشت که نمایش آثار در شأن بسیاری از این آثار فاخر نبود.
گردشگری زیر سایه صنایع دستی رفت
از آن طرف، سالن کانون جهانگردی و اتومبیلرانی این نقیصه را با محصولاتی که داشت جبران کرده و توانسته بود، علاقه مندان به خودرو های تاریخی و خودرو های مخصوص سفر را جبران کند حتی با داشتن برنامه رادیویی زنده، مخاطبان بیشتری را به سوی خود جذب نماید. البته که دیدن این سالن برای همه علاقه مندان به سفر هیجان انگیز بود به ویژه که با امکانات این کانون و ظرفیتهای جدیدی که برای نخستین بار از آن رونمایی می شد، آشنا می شدند همچون کلوپ گردشگری هوایی.
با این اوصاف و با وجود آنکه تعدادی از غرفه های سالن گردشگری خالی بود اما تشکل حرفه ای گردشگری استان آذربایجان شرقی اهتمام کرده بود، این جای خالی را جبران کند ولی باز هم دیده می شد که فضاهای زیادی از سالن برای شرکتی درنظر گرفته شده که بنا به هر علتی در نمایشگاه حضور پیدا نکرده و جایش خالی است.
درست رو به روی همان فضای خالی، شرکت های هواپیمایی و دفاتر مسافرتی چنان حضور گسترده ای داشتند که مخاطبان را معطوف به خود می کردند تا اعلام کنند در زمان تحریم سفرهای اروپایی، با قدرت بیشتری روی سفرهای داخلی و سفرهای آسیایی تمرکز می کند!
رقابت با نمایشگاه صنایع دستی تهران
یک نکته مهم نمایشگاه داشت این بود که شاید همتراز با نمایشگاه مشترک صنایع دستی و گردشگری تهران بود با این تفاوت که این دفعه در تبریز برگزار می شد اما این برنامه، نمایشگاهی نبود که بتواند ظرفیتهای استان را معرفی نماید شاید بتوان گفت آنقدر که ظرفیتهای استان تحت تأثیر کل کشور قرار گرفت، این نمایشگاه را در عرصه معرفی توانمندی تبریز به معرفی توانمندی ایران تبدیل کرد و دیگر این نمایشگاه مختص به استان نبود.
هر چند دراین میان تلاش شد غرفه هایی از انواع صنایع دستی تبریز، نمایندگی های کانون جهانگردی در استان و شرکت های فعال گردشگری استانی به همراه منطقه آزاد ارس و شهرداری هایی مانند شهرداری کندوان حضور پررنگی داشته باشند، اما جذابیت های کلی این نمایشگاه، توجهات را معطوف به ظرفیتهای کل کشور کرده بود نه فقط یک استان.
پس می شود این طور هم نمایشگاه برگزار کرد!
با این حال این نمایشگاه با همه ضعف و قدرت هایش توانسته بود برای نخستین بار منتقدان همیشگی حوزه صنایع دستی را راضی کند آنقدر که در فضاهای مجازی نوشتند: «پس می شود این طور هم نمایشگاه برگزار کرد!» در حقیقت این منتقدان نتوانسته بودند از برگزاری نمایشگاه ایرادی بگیرند و یا با استانداردهایی که آنها درنظر داشتند فاصله کمی داشته بدین سبب توانسته بودند رضایتشان را از نمایشگاه این چنین بیان کنند و در عین حال طعنه ای به متولیان صنایع دستی بزنند.
این اتفاق و رویداد نشان داده است که متولیان گردشگری و صنایع دستی با همکاری بخش خصوصی می تواند رویدادی برگزار کند که به واقع رضایت مردم و فعالان را در پی داشته باشد آنچنان که تبریزی ها این اتفاق را رقم زدند. بدین سبب برای سال بعد انتظارها از برگزاری باکیفیت تر و بهتر این نمایشگاه بیشتر خواهد شد.
منبع: ttma.ir
این پست تور و گردشگری را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان تور و گردشگری در مورد این مطلب