جزییاتی از نتایج بررسی محوطه های باستانی در جزیره ابوموسی
به گزارش تور و گردشگری، یک عتیقه شناس با اشاره به جزییاتی از نتایج بررسی محوطه های باستانی در جزیره ابوموسی اظهار داشت: گردشگری فرهنگی در این جزیره مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، خانه اندیشمندان علوم انسانی پیرو مباحث مختلفی که درباره ی جزایر ایرانی در کشورهای دیگر انجام شده، نشستی را درباره ی تاریخ و دیرینه شناسی این جزیره برگزار کرد. در این جلسه محمد اسمعیلی جلودار از باستان شناسانی که بعد از سال ها موفق به بررسی در جزیره ابوموسی شده بود درباره ی کارهای تیمش در این جزیره اظهار داشت: همیشه پای باستان شناسان به این جزیره قطع شده است قبل از ما در سال ۱۳۵۰ از جانب اداره دیرینه شناسی آن زمان، گروهی اعزام شد ولی نتوانستند کاری کنند و حتی گزارش دادند که چیزی پیدا نکردند. گزارش آنها هم مکتوب نیست. پس از آن تلاش شد تا گروههای دیگری به جزیره رفته و کار کنند اما باز هم موفق نشدند تا این که سال ۹۱ تیم ما مجوز کار گرفت. وی اظهار داشت: خلیج فارس همیشه در طول تاریخ مهم بوده و شاهراه محل عبور انسان بوده است. جستجوهای باستانی نقش اساسی در هویت فرهنگی ما دارد از اینجا تجارت با شرق آفریقا، هندوستان و چین انجام می شده است. نخستین بار فردی به نام چارلز از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده کرد. پس از آن رهبران کشورهای عربی درباب غیر ایرانی بودن جزایر کتاب هایی چاپ می کردند و دست به تاریخ سازی زدند. باستان شناسانی هم که نتوانسته بودند در ایران کار کنند جذب کشورهای عربی شدند و برای آنها فرهنگسازی کردند. حتی نمادهای ما را با اسامی محلی به نامشان ثبت کردند. نقشه های زیادی وجود دارد که نام بوموسی در آن دیده می شود در نقشه ۱۷۶۵ نام بوموس را می بینیم و یک فرانسوی در سال ۱۷۵۸ به بوموسی اشاره می کند و شوروی هم از بوموسی استفاده می نماید. بعضی می گویند این نام برگرفته از فردی به نام ابوموسی است که این جزیره را آباد کرده است به این علت به آن ابوموسی می گویند.
جلودار اظهار داشت: در مرکز این جزیره کوچک مسیر فرودگاه، روستای امارات نشین و ساخت و سازهای نظامی وجود دارد و بلندترین کوه آن حلواست که اجازه نزدیک شدن به آنرا نمی دهند. اینجا پراکندگی سفال ایلخانی وجود داشته ولی ما نتوانستیم نزدیک آن شویم. جزیره پوشش گیاهی قوی دارد که کار دیرینه شناسی را مشکل می کند. این عتیقه شناس اظهار داشت: ما ۷ محوطه باستانی در این جزیره شناسایی کردیم که در نخستین محوطه چند تکه سفال و ابزار سنگی به دست آمد ولی در این که آنها متعلق به کدام دوره است با تردید می توان صحبت کرد. یک محوطه دیگر نزدیک کوه حلواست که سفال های پراکنده دارد و بخش عمده آن تسطیح شده است. اینجا سفال شاخصی را ندیدیم. محوطه بعدی گویاتر است و در آن گونه ای از سفال های قبل از تاریخ را مشاهده کردیم از این سفال در سواحل خلیج فارس هم دیده می شود. از دور سلجوقی تا قاجار تولید این سفال ادامه داشته است. وی ادامه داد: محوطه بعدی در بخش مرکزی ابوموسی است که در کنار باغی بود. ما دهانه آب انباری دیدیم که در شهرهای دیگر هم وجود دارد. وقتی بارندگی زیاد است آب این آب انبار پر می شود. یکی از چاه های آن همچنان دایر است. یکی هم که ما پیدا کردیم دستکند است و رها شده و فاقد آب بود. اطراف اینها یک نوع سفال سرخ پیدا شد. انواع سفال های چینی و بدل چینی نیز دیده شد دو قطعه سفال دیگر را دیدیم که با سفال های اسلامی متفاوت می باشد. وی اظهار داشت: محوطه پنجم از تمامی برای ما جالب تر بود چون نوعی سفال وجود داشت که می توان گفت برای اواخر ساسانی و صدر اسلام بوده است. اما این مواد فرهنگی با پوشش شدید گیاه و ماسه بادی نرم پوشیده شده اند. تعدادی از سفال ها داخل همان سطح وجود دارد. کوشیدیم همان جا تصاویری از آنها بگیریم. در محوطه ششم ۱۹ قطعه سفال پیدا شد. اینجا هم پوشش گیاهی و باد اجازه کار نمی داد. محوطه هفتم هم سفال هایی داریم ولی یک قطعه شبیه سفال های هزاره اول خلیج فارس است که روی آن رسوب گرفته و تزئینات رنگی دارد. این سفال در زمره سفال های اسلامی قرار نمی گیرد. جلودار با اعلان اینکه یک ساختمان بانک ملی وجود دارد که ثبت ملی شده و دارای کاشیکاری های زیبایی است اظهار داشت: این یافته ها باتوجه به موانع مختلفی به دست آمده که در جزیره داشتیم. شاید سفال نوک اژدری شکسته ای که در این جزیره پیدا شد به دست دزدان دریای به اینجا رسیده است که البته این یک روایت طنزگونه است ولی با اینحال به وزیر نامه نوشتیم که تحقیقات ادامه پیدا کند و نهادها اجازه دهند که در این جزیره گردشگری فرهنگی هم داشته باشیم.
این پست تور و گردشگری را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان تور و گردشگری در مورد این مطلب