راه دراز نمایشگاه گردشگری تا تخصصی شدن!

راه دراز نمایشگاه گردشگری تا تخصصی شدن!

تور و گردشگری: نمایشگاه گردشگری تهران بعد از هجده دوره برگزاری هنوز راه درازی برای تخصصی شدن دارد و نمایشگاه بگفته فعالان این صنعت شبیه به جشنواره است تا یک ایونت تخصصی.


خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ «نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران» بزرگترین نمایشگاه گردشگری ایران است که دوره هجدهم آن از تاریخ ۲۳ الی ۲۶ بهمن ماه سال جاری با پوشش کامل محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در ۲۰ سالن و در فضایی بیش از ۷۰۰۰۰ متر (۳۵۰۰۰ متر فضای مفید) اجرا شد. گردشگری صلح، اقوام ایرانی و وفاق ملی شعار این دوره از نمایشگاه بود و در آن اقوام ایرانی با لباس های مخصوص به خود در نمایشگاه دیده می شدند تا بتوانند شعار صلح و وفاق ملی را عینیت ببخشند. در امتداد تحقق این شعار نیز مقامات دولتی، انجمن ها و سخنگوی دولت حتی ریاست جمهوری در نمایشگاه حاضر شده و از برخی غرفه ها دیدن کردند تا بتوانند این وفاق ملی را به فعالان گردشگری نشان دهند. اما این نمایشگاه که امسال بگفته مصطفی فاطمی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی حدودا رکورد بازدید از نمایشگاه های بین المللی را شکست؛ نزدیک ۴۰ هزار نفر بازدیدکننده طی ۴ روز داشت و سالن های زیادی را تحت پوشش قرار داد. این نمایشگاه از روز افتتاحیه تا پایان دارای نواقصی هم بود که نمی توان آنها را در کنار ایجاد فضایی شاد و آرام برای مردم نادیده گرفت. روز اول و افتتاحیه بااینکه با ورود رییس جمهور مواجه بود و این اتفاق همانند ورود ریاست جمهوری به افتتاحیه نمایشگاه سال قبل برای فعالان این حوزه خوشایند به نظر می رسید. اما به سبب ناهماهنگی بین روابط عمومی ریاست جمهوری و وزارت میراث فرهنگی، دعوت از میهمانان آنطور که باید در شأن می بود؛ انجام نشد. سال قبل مراسم افتتاحیه در سالن اجلاس سران انجام شد و فضای سالن به حدی بزرگ بود که همه مهمانان پذیرفته شدند. ولی امسال به سبب محدودیت دعوت از مهمانان، حتی خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی نیز نتوانستند داخل سالن همایش های محل دائمی نمایشگاه ها شوند از طرفی تعدادی از حضار اعلام نمودند هنگام واردشدن رییس جمهور به سالن، سخنرانی یکی از مقامات کشورهای خارجی ناتمام ماند و بی توجه به او، همگی به استقبال رییس جمهور رفتند.
در طول چهار روز برگزاری نمایشگاه، شرکت های مختلف داخلی و خارجی به معرفی خدمات خود پرداختند و امارات، قطر، ترکیه، مالزی، تایلند، اندونزی، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، ارمنستان، ونزوئلا، ماداگاسکار همچون کشورهایی بودند که در این نمایشگاه غرفه داشتند. در این نمایشگاه هر کدام از کشورهای خارجی به معرفی جاذبه ها و تورهای گردشگری خود پرداختند. ادارات کل میراث فرهنگی استانها نیز به معرفی محصولات و جاذبه های خود در کنار بخش خصوصی پرداخته و تلاش کردند تا از غذاها و سوغات گرفته تا هتل ها و بوم گردی های استان خودرا معرفی کنند. در این بین شهرداری ها و شرکت های گردشگری و آژانس ها و هتلداران هم جدا از استانها غرفه هایی را برای خود طراحی نموده و به معرفی محصولات خود می پرداختند. غرفه آرایی در نمایشگاه در حد عالی نبود اما تعدادی از استانها مانند گلستان تلاش نموده بودند غرفه خودرا به محلی برای گرفتن عکس یادگاری و جلب توجه تبدیل کنند که این اتفاق هم افتاد. اما آن چه در نمایشگاه آزار دهنده بود سر و صدای زیادی بود که نمایشگاه را بیشتر به عنوان یک جشنواره رنگ و قوم و گردشگری شبیه می کرد نه یک نمایشگاه تخصصی برای گردشگری به این علت فعالان گردشگری بر این باور هستند که این نمایشگاه درحال حاضر نمی تواند به عنوان یک نمایشگاه تخصصی در جهان مطرح باشد. چونکه فضای گفتگو و صحبت های رسمی در آن وجود ندارد. بیشتر به موسیقی و نمایش تنوع اقوام و فروش سوغات و صنایع دستی و هتل و تور گردشگری پرداخته می شود. البته آنها بر این باور هستند که بااینکه این بخش از نمایشگاه در همه جای دنیا وجود دارد اما جای نمایش های ایینی و موسیقی های سنتی به همراه صدای معرفی مقامات بازدیدکننده دولتی از نمایشگاه در بین غرفه هایی که تنها باید فضای مذاکره در آن حاکم باشد، نیست. از طرفی تبلیغات محیطی برای نمایشگاه گردشگری که تابحال هجده دوره از آن برگزار شده، به حدی نبود که بتوان آنرا در بطن جامعه دید. شاید باید از چند ماه قبل تر تبلیغات برگزاری این نمایشگاه در سطح شهر، دفاتر و آژانس ها و هتل ها وجود داشت تا خیلی ها از این رویداد مطلع می شدند.
از سویی این نمایشگاه هنوز نتوانسته جایگاه مهمی در کشورمان داشته باشد بااینکه که در طول برگزاری آن، مقامات دولتی برای بازدید به نمایشگاه آمدند ولی این بازدیدها فایده ای برای بخش خصوصی گردشگری نداشت چون آنها آمدند و جلوی تریبون خبرنگاران قرار گرفتند که بگویند ما هم به گردشگری اهمیت می دهیم! امیرپویان رفیعی شاد رییس انجمن صنفی دفتر خدمات مسافرتی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: امسال مشاهده کردیم که فضای آش فروشی کم شده چون سالهای قبل شبیه به نمایشگاه هایی بود که شهرداری برگزار می کرد، اما امسال این اتفاق نیفتاد مخاطبی هم که به نمایشگاه می آمد به سبب آشنایی با جاذبه ها و مراکز اقامتی و آژانس ها نمی آمد بدین سبب مقداری بازدیدها تخصصی تر شده است اما باید به شکلی باشد که در آینده بتوانیم آنرا در تقویم گردشگری دنیا ثبت نماییم. وی به حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: کشورهایی در نمایشگاه شرکت کرده اند که همیشه مقصد گردشگران ایرانی هستند و بواسطه همکاری با دفاتر ایرانی در نمایشگاه شرکت می کنند. ما اگر در نمایشگاه های بین المللی شرکت می نماییم بدین سبب است که بازار جدید و توراپراتور جدید پیدا نماییم. ولی الان همه این ارتباطات یک طرفه است و می خواهند که با کارگزاران ما تنها در عرصه ورود توریست به کشورشان کار کنند که این خودش لطمه رسان است. رفیعی شاد درباره ی زمان برگزاری نمایشگاه هم اظهار داشت: این نمایشگاه درست در ایام مانده به تعطیلات عید و پس از تعطیلات دهه فجر انجام می شود. همکاران گردشگری به شدت در اینروزها مشغول هستند و از سویی ساعت کاری آن به شکلی است که وقتی از کار تعطیل می شوند؛ زمان نمایشگاه هم تمام شده است. اما اگر این نمایشگاه در سالن حجاب بود ساعت بیشتری برای بازدید اختصاص پیدا می کرد.
وی اضافه کرد: وزیر میراث فرهنگی باید تعامل بیشتری با شرکت کنندگان بخش خصوصی در نمایشگاه می داشت. اما وقت بیشتری برای غرفه ادارات کل میراث فرهنگی استانها گذاشت. چه بهتر بود بجای سخنرانی و مراسم افتتاحیه ورکشاپ برگزار می شد و وزیر هم شنونده بود ولی در تمام دیدارهایی که با مسئولان هست ما شنونده هستیم. دیگر زمان این که ما فقط به یک سخنرانی رسمی گوش بدهیم به سر رسیده و گره ای از کار ما حل نمی نماید. هادی نصراللهی از هتلداران کشورمان است که سه دوره در این نمایشگاه شرکت کرده و به خبرنگار مهر اظهار داشت: برای ما این نمایشگاه بیشتر به یک جشنواره گردشگری می ماند تا یک نمایشگاه تخصصی. شما در نمایشگاه های تخصصی گردشگری مانند آی تی بی برلین یا فیتور اسپانیا می بینید فضای گفتگو حاکم است و در کنار آن، معرفی مقاصد گردشگری، آیین ها، جاذبه ها، سوغات و صنایع دستی. هر چند که مسئولان وزارت میراث فرهنگی تلاش می کنند این اتفاق بیفتد اما انگار راه انداختن سر و صدا و فضای شادی آور برای مردم مهم تر از برگزاری یک ایونت تخصصی است. این بد نیست به شرط آنکه هر دو از هم جدا باشد. به عنوان مثال آنها برعکس سالهای قبل تلاش کردند فضای آش فروشی را از فضای نمایشگاه بیرون کنند ولی باز هم می دیدیم که در غرفه ها عسل و تخمه می فروشند و در پاویون کناری، دو سرمایه گذار درحال گفتگو هستند!


منبع:

1403/12/05
08:40:11
5.0 / 5
14
تگهای خبر: تخصص , توریست , جاذبه , خدمات
این پست تور و گردشگری را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان تور و گردشگری در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
ttma تور و گردشگری