مهر منتشر كرد؛
۱۷ دستور وزیر میراث فرهنگی برای ارتقای وزارت خانه
تور و گردشگری: ضرغامی ۱۷ دستورالعمل را برای تحول و ارتقای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ادارات کل میراث استان ها برای اجرا ابلاغ کرده است.
به گزارش تور و گردشگری به نقل از مهر، در دفترچه ای که وزارت میراث فرهنگی تهیه و در اختیار استان ها قرار داده است، در ۱۷ بند آنچه که می تواند وزارت میراث فرهنگی را در ایجاد تحول یاری کند، آمده است.
در واقع عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی مهم ترین راهبردهای تحقق تحول در سه حوزه مأموریتی را تبیین و در چارچوب مطالبات جدی مطرح کرده است.
این موارد از سخنرانی ضرغامی در جمع مدیران و کارکنان وزارت احصا و استخراج شده است.
۱. حرکت و اقدام در راه گفتمان تحول
در بند اول با مبحث حرکت در راه گفتمان تحول آمده: اگر بخواهیم یک شناسه برای دوره جدید و دولت سیزدهم در نظر بگیریم شناسه گفتمان احوال است این تحول هم در فکر و اندیشه و نگاه نظری ما به مأموریت هاست و هم تحول در روش ها، رویه ها و رفتار عملی در کارها و اقدامات.
به هر حال در هر دو عرصه نیازمند ساختارشکنی و برهم زدن کلیشه ها هستیم. روش های پوسیده و ناکارآمد را باید کنار بگذاریم در این دوره نیازمند مدیر شجاع و خلاق هستیم باید نوآوری داشته باشیم تا کارها پیش برود.
اگر شیوه های قبلی خوب بود این همه مشکل نداشتیم پس باید محافظه کاری را کنار گذاشت و بدون ترس اقدام نمود. تحقق این گفتمان خود احتیاج به الزامات و راهبردهایی دارد که در بندهای بعدی آمده است.
۲. آشنایی دقیق با شرح وظایف
یکی از مهم ترین صدمه های مدیریتی در سازمانهای ما غفلت و عدم آشنایی مدیران با شرح وظایف قانونی و سازمانی است. یک مدیر و البته همه کارکنان دقیقاً باید نسبت به وظایف خود آگاهی و اشراف داشته باشند.
همه در عین حال باید با زبان مشترک سازمانی آشنا باشیم تا بتوانیم در راه وظایف و عملکردها با یک هماهنگی و انسجام خاص هم افزایی داشته باشیم مدیری که به وظایف خود دقیقاً آشناست جرأت شجاعت و جسارت عمل هم پیدا می کند.
۳. سعه صدر و خدمت بی منت برای رضای خدا
بر اساس آموزه های قرآنی و دینی ما هدف مدیریت در جمهوری اسلامی خدمت بی منت به مردم برای رضای خداست. مدیریت ما باید بر مبنای بنیادهای معرفتی و اخلاقی دین اسلام باشد.
اگر آموزه های قرآنی را نشناسیم و عمیقاً به آن باور پیدا نکنیم و با همه وجود معتقد نباشیم نمی توانیم درست کار نماییم. خدمت بی منت به مردم و هموار کردن راه مردم به سمت خوبی ها و ارزش های الهی وظیفه ما در هر جایگاهی است صبر و تحمل خوش خلقی و سعه صدر در تعامل با همگان بخصوص همکاران خصوصیت لازم یک مدیر در جمهوری اسلامی است.
۴. ارتقا شأن و جایگاه وزارتخانه
جنس کار و فعالیتهای وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بسیار مهم و با ارزش در ابعاد فرهنگی اجتماعی اقتصادی سیاسی و در سطوح ملی و جهانی است متأسفانه این جایگاه هنوز شناخته و معرفی نشده و بنا بر این وظیفه تک تک ماست که شأن وزارت خانه را آنگونه که شایسته هویت و نام آن است بالا ببریم لازمه این کار هم این است که سطح معلومات خویش را نسبت به حوزه های مأموریت وزارت خانه ارتقا بخشیم تا بتوانیم در تمام جلسات و مجامع ملی و بین المللی به خوبی و در جایگاه یک کارشناس و تحلیلگر از شهر و جایگاه خودمان و کارمان دفاع نماییم و آنرا به زیبایی برای دیگران معرفی کرده و به معرض نمایش بگذاریم.
۵. هم افزایی و تقویت روحیه جمعی
مجموعه وزارت خانه را یک خانواده بزرگ ببینیم. هر یک از ما عضوش هستیم یک نگاه باعث تقویت روحیه جمعی و هم افزایی داشته ها و توانمندی ها می شود وقتی همه ما در هر معاونتی و در هر استانی هوای همدیگر را داشته باشیم و نزد دیگران از کار یکدیگر تعریف نماییم.
وقتی از همدیگر حمایت نماییم و به جای عیب جویی و بزرگنمایی معایب و کاستی های هم نقاط مثبت یکدیگر را ببینیم و اقدامات هم را تبلیغ نماییم. وقتی حامی و یاریگر هم باشیم در نهایت مثل یک خانواده خوب که اعضای آن پشت یکدیگر هستند موفق خواهیم بود و انشاالله در سایه این وفاق و همدلی آیندگان از این دولت که داعیه تحول دارد به نیکی یاد خواهند کرد.
پس از کمک به هم دریغ نکنید و معاونت ها باید تعامل و تبادل امکانات و تجارب داشته باشند همین مبحث در استان ها باید جدی تر دنبال شود. چون که در نهایت منافع این همکاری عاید کل وزارت خانه و در نگاهی فراگیرتر کل جامعه خواهد شد.
۶. مدیریت داشته ها
داشته هایمان را درست و بهینه مدیریت نماییم داشته های ما در سه حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بی انتهاست. مدیریت داشته ها مستلزم این است که ابتدا تمام ظرفیت ها و توانمندی های مان را بشناسیم و احصا نماییم و سپس آنها را در راه تحقق اهداف آن به کار بگیریم.
این داشته ها مجموعه ای از اماکن تجهیزات و امکانات موقعیت و فرصت ها تجارب و مهارت ها و از همه مهمتر نیروی انسانی را شامل می شود و هیچ مدیری نباید داشته هایش را احتکار کند.
احتکار فقط انبار کردن کالا هم نادیده گرفتن داشته ها و بلوک کردن آن بدترین نوع احتکار است. از ترس این که امکان دارد خطا نماییم از ریسک کردن فرار نکنیم. دیکته نانوشته غلط ندارد. بدون شک مهم ترین شاخص در ارزیابی مدیران وزارت خانه همین مدیریت داشته هاست. پس این مورد را خیلی جدی بگیرید.
۷. اصلاح هفت خوان بروکراسی
بروکراسی به رغم ماهیت علمی خود دارای ۷ نکته منفی یا به تعبیر معروف هفت خوان برای گذر کردن است که باید آنرا شناخت و پیشگیری کرد. متأسفانه تبعات منفی بروکراسی در وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی زیاد به چشم می خورد و باید رویه ها را عوض کرد تا کارها تسهیل شود دیگر نباید چوب لای چرخ گذاشت به همه کارها باید به آسانی و در اسرع وقت و بدون سنگ اندازی صورت گیرد مسیرهای انجام کار را ساده سازی کنید تا اهداف وزارت خانه به سادگی تحقق پیدا کند و پنجره واحد خدمات باید خیلی جدی عملیاتی شود و مخاطبین ما باید در حداقل زمان ممکن از خدمات وزارت خانه بهره مند شوند. بدون شک رضایت یا شکایت ارباب رجوع از فرایند خدمات رسانی هم همچون مهم ترین شاخص ها در ارزیابی مدیران خواهد بود.
۸. صرفه جویی تا حد امکان
یکایک ما وظیفه داریم در سیستم سازمانی و در تمام امور و فرایندها صرفه جویی را در اولویت قرار دهیم. این یک دعوت همگانی و تذکر عمومی است به این معنا که به دیگران هم در اینباره سفارش نماییم و مراقب باشیم صرفه جویی رعایت شود البته منظور از صرفه جویی، مصرف نکردن نیست و هر جا که لازم است باید هزینه کرد منظور این است که از هر هزینه ای که میتوان صرف نظر کرد و صدمه ای به جایی نمی زند چشم پوشی نماییم گاهی دنبال نو کردن تجهیزات هستیم در حالیکه واقعاً نیازی نیست و امکانات قبلی قابل استفاده از پس دلیلی برای اسراف وجود ندارد بنابراین به شکل جدی باید صرفه جویی را در همه بخش ها و فعالیت ها مدنظر داشته باشیم.
۹. انگیزه بخشی برای کارکنان
نیروها در هر سازمان و دستگاهی برای خوب کار کردن احتیاج به انگیزه دارند. بخش مهمی از این انگیزه از راه حقوق و مزایا توجه به امور رفاهی و توجه به شأن و منزلت کارکنان تحقق پیدا می کند. دراین زمینه امکانات بسیاری در اختیار وزارت خانه است که باید به نحو مقتضی جهت استفاده همکاران احصا شود. دست خویش را دراین زمینه باز بگذارید هم تا حد امکان به امور رفاهی کارکنان توجه کنید.
۱۰. تمرکززدایی و اعطای اختیارات
تمرکززدایی همچون سیاست های راهبردی وزارت خانه است که سریع باید عملیاتی شود تمرکز فعالیت ها و فرایندهای اداری در تهران کاملاً اشتباه است و باید با اعطای اختیارات به استان ها و بخصوص اختیار اعطای مجوزها کندی و روند پیچیده و بروکراتیک کارها رفع و تا حد امکان به نیاز مخاطبین در خود استان پاسخ داده شود.
۱۱. پشتیبانی از بخش خصوصی
اعتقاد ما بر این است که بدون فعالیت بخش خصوصی عملاً هیچ کاری پیش نمی رود. بنابراین حمایت تمام قد از منابع بخش خصوصی و وظیفه و اولویت ماست کارهایی را که واقعاً امکانش هست باید به بخش خصوصی واگذار نماییم از هر امکان و ظرفیتی برای تشویق بخش خصوصی رفع مشکلات این بخش و تقویت و توانمندسازی آن استفاده نمائیم اولویت ما تسهیل فرایند کار سرمایه گذارانی است که نیازی به وام ندارند بلکه احتیاج به حمایت های قانونی برای انجام سریع پروژه ها دارند و باید با جلسه و تعامل با آنان به سرعت مشکلات و موانع کارشان برطرف شود.
در این زمینه باید کمی شجاعت به خرج داد ترس و محافظه کاری را کنار گذاشت تا عرضه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی باز شود و چوب لای چرخ آنان گذاشته نشود.
۱۲. توزیع عادلانه و مصرف درست اعتبارات
خوشبختانه تخصیص بودجه در سفرهای استانی دولت روند خوبی را طی می کند و ما با توجیه کارشناسی و دفاع معقول، اعتبارات خوبی جذب می نماییم. این اعتبارات را باید درست و به جا مصرف نماییم.
از این رو لازم است هزینه کرد بودجه برای پروژه ها اولویت بندی و بر مبنای یک عدالت توزیعی دقیق صورت گیرد از هدر دادن حتی یک ریال از اعتبارات به شدت باید پرهیز شود و اولویت باید با پروژه هایی باشد که زودتر به نتیجه و بهره برداری می رسد.
۱۳. نظارت بر اماکن اقامتی و گردشگری
ما مجموعه ای هستیم که تمام اقشار مردم مستقیماً از خدمات مان استفاده می نمایند بر این اساس هتل ها و رستوران ها و دیگر اماکن اقامتی و گردشگری احتیاج به نظارت دقیق و مستمر دارند بدون شک اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وظیفه ای سنگین دراین زمینه دارد اما همه ما هم دراین زمینه مسئول هستیم و باید خدمات را رصد نماییم و اگر جایی کم و کاستی بود که مرجع مسئول انتقال بدهیم همینطور باید توجه دقیقی به گزارش های مردمی داشته باشیم و هیچ شکایت و انتقادی را بدون پاسخ نگذاریم چونکه مردم هزینه می کنند و انتظار دارند خدمات مناسبی دریافت.
۱۴. صیانت از میراث فرهنگی کشور
یکی از ارزشمندترین داشته های ما میراث فرهنگی ماست. حفاظت و صیانت از این گنجینه پرارزش نه تنها بر عهده همه ما کارکنان وزارت خانه بلکه یک وظیفه ملی است. دراین زمینه باید از مشارکت مردمی بعنوان بهترین ناظران این مورد بیشترین بهره را ببریم ما هزاران اثر فرهنگی تاریخی داریم که بعضی از دورترین نقاط هستند که نیروهای ما در آنجا حضور ندارند.
اینجا پاسداران و دیده بان های واقعی ما مردم هستند و اگر کسی در صفحه اینستاگرام خود عکسی گذاشت و اطلاع داد که سقف یک بنای تاریخی درحال فرو ریختن است نه تنها نباید عصبانی و ناراحت شویم بلکه باید از او تشکر و قدردانی هم بکنیم اگر هم مبحث دروغ یا بزرگنمایی بود و وظیفه ما شفاف سازی و پاسخگویی است پس فراموش نکنیم فعالیت مردم در فضای مجازی بهترین ابزار مجانی ما برای نظارت و انجام مأموریت های من است بنابراین باید ساز و کاری جهت استفاده بهینه از این فضا طراحی نماییم.
۱۵. پیوست رسانه ای و فرهنگی
وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی یک مجموعه عظیم فرهنگی و اجتماعی است که مخاطب آن نه تنها همه مردم ایران بلکه مردم جهان است. بنا بر این برای همه فعالیت ها برنامه ها و اقدامات ما احتیاج به پیوست فرهنگی و رسانه ای داریم تا در همه حوزه هایی که در ارتباط با ماست فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.
۱۶. نظارت بر انتصابات و جذب و جابجایی نیرو
سازمان موفق یک سازمان سبک و چابک با نیروهای کارآمد است ازاین رو کنترل و نظارت بر انتخابات و جذب نیرو بسیار نقطه مهمی است. وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مثل بسیاری دیگر از دستگاه ها در بخشهایی که به لحاظ شمار نیروی انسانی متورم است.
نکته اول این که برای تمامی نیروها باید کار تعریف کرد تا ما هیچ نیروی حقوق بگیر بیکار در وزارت خانه نداشته باشیم. نکته دوم این که با عنایت به تورم نیروی انسانی که ذکر شد جذب نیرو در بدنه وزارت خانه ممنوع می باشد. برای این مورد با راه اندازی یک سامانه نیروی انسانی بر مبنای یک چارچوب و شیوه نامه مناسب برای شناسایی کارکنان و مهارت های آنان و در صورت ضرورت جابجایی نیروها عمل خواهیم کرد.
۱۷. پرداخت بموقع مطالبات
مهمترین عامل در نارضایتی نیروی انسانی، عدم توجه به مطالبات مالی است. ازاین رو تحت هیچ شرایطی حقوق و دستمزد هیچ کسی با هر نوع قراردادی نباید عقب بیفتد.
حق و حقوق همه کسانی که حتی در پروژه های مرمت کار می کنند از هر محل ممکن عمرانی یا استانی باید بموقع پرداخت گردد. مدیران، پدر دوم کارکنان هستند و باید دلسوزانه مشکلات معیشتی پرسنل خویش را برطرف کنند.
وظیفه مدیران است که برای جذب اعتبارات استانی چانه زنی کنند و اگر لازم شد بجنگند و از حقوق وزارت خانه به نحوه شایسته دفاع کنند.
منبع: ttma.ir
این پست تور و گردشگری را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان تور و گردشگری در مورد این مطلب